Friday, December 14, 2012

FIT FRIDAY: WHY WHOLEGRAIN


Ve světě zdravé životní stravy existuje jedno slovo, které neustále všichni opakují jako mantru, tím slovem je přívlastek celozrnný. Celozrnný může být chléb, rohlík, těstoviny, cous cous... Na co si vzpomenete. Ale proč je to vlastně tak důležité? Ve zkratce proto, že zrno se skládá ze tří částí a v procesu přípravu bílé mouky, která je používaná pro výrobu většiny pečiva a podobně se dvě její části odstraní a samozřejmě jsou to ty, které obsahují nejvíce živin a vlákniny. Celozrnná mouka přitom obsahuje všechny tři části, tudíž konzumace z ní vyrobených produktů je mnohem prospěšnější.

To by byla teorie. Spousta lidí to bere jednoduše jako fakt, že jsou celozrnné výrobky zdravější a v supermarketu bezmyšlenkovitě popadá "takové to tmavší pečivo". Špatná zpráva je, že většina z těhle výrobků celozrnnou mouku neobsahuje a pokud ano, tak zanedbatelné množství kolem 8%. Bývá pak označováno jako tmavé nebo vícezrnné. To opravdu tmavé pečivo se pak všemožně dobarvuje, což na zdravosti nepřidá. Všeobecně platí, že čím méně položek ve složení, tím lépe, osobně mě dost děsí pekárenské výrobky, které mají složení skoro stejně dlouhé jako průměrnou pohádku na dobrou noc.

Tohle se dá samozřejmě řešit, ale zabere to trošku hledání. Já jsem za poslední rok metodou pokud omyl objevila pár výrobků, které mi plně vyhovují, nebo mi alespoň vyhovují v rámci možností.

Co se čerstvého pečiva týče, máte několik možností:

  1. Zapátrat v klasických supermarketech po opravdu celornném pečivu. Bude to chtít trpělivost, ale je to reálné. Momentálně je mým favoritem celozrnný chléb Tesco Finest, nevím, jestli ho prodávají ve všech obchodech sítě Tesco, ale já si pro něj vždycky ráda zajdu do My na Národní.  K dostání bývá i celozrnný toustový chléb, zatím jsem na českém trhu narazila na dva, ten jeden vyrábí Warburton's a prodávají ho opět v Tescu, podruhé to bylo v prodejně Albertu v Palladiu a byl od značky Penam.
  2. Pokud máte zálusk na nějaké jiné celozrnné pečivo, většinou se vyplatí zajít si do bio prodejny, tam se vždycky najde nějaké celozrnný druh, třeba Country Life je perfektní a mají po Praze hned několik prodejen, celozrnný chléb se dá sehnat i v menších pekárnách, i když si za něj připlatíte, já vím třeba o Bakeshopu v Kozí ulici a myslím, že i sortiment u Paula obsahuje některé celozrnné výrobky. Většina malých pekáren má navíc tu výhodu, že pečou z kvásku, který je pro nás mnohem zdravější než droždí a tak podobně.
  3. Třetí varianta je pro někoho méně pohodlná, pro někoho více. Nicméně ušetříte si hledání. Nejjednodušší je totiž koupit celozrnnou mouku a chléb si upéct doma (dobře, přiznávám se, že mě celozrnný kváskový chleba peče jedna velmi šikovná příbuzná), pokud ona nemůže, zvládnu si ho připravit sama, ale za použití předpřipravené chlebové směsi na celozrnný chléb, který je opět k dostání v bio prodejnách. Co ale doma zvládnu i já jsou celozrnné houstičky, našla jsem si jednoduše ve staré kuchařce recept na houstičky a nahradila obyčejnou mouku tou celozrnnou a chutnají výborně. Zkuste si také nějaký recept objevit. 

Pokud se snažíte stravovat zdravě, dost pravděpodobně do své stravy zařazujete i výrobky jako jsou knäckebroty. Myslíte si, že jsou stoprocentně zdravé? I to je omyl! Minimálně polovina jich je vyrobena z obyčejné bílé mouky. Tady nepomůže nic než číst složení. Hledejte ty, které mají alespoň polovinu celozrnné mouky a čím jí budou mít více, tím lépe.

Jednou z nezdravějších variant pečiva jsou chleby vyrobené z celozrnného šrotu. Zní to strašně, že ano? Někdo k němu má přímo odpor, já ho mám velmi ráda. Kupuju si ten značky Dietline na stránkách Dr. Staněk, ale jsou k dostání i v běžných sítích prodejen.

S celozrnnými těstovinami, rýží, cous cousem a podobnými výrobky nebývá problém, tam si naštěstí ještě výrobci nezvykli hrát na celozrnnost tam, kde není.

Kisses A.


4 comments:

  1. Ještě mají dobrý toastový chléb v Lidlu:)
    Jinak chleba si kupuji od Delty z řady Cerea...buď ten Active nebo Čtyřzrnný:)
    A dobrý je i chléb od Dr.Poppova:)

    ReplyDelete
  2. Už tak dva, tři roky nejím jiné než celozrnné pečivo, bohužel zrovna dneska po 95655 měsících jsem byla nucena si dát bílou bagetu, neboť mi ty malý děti co neustále vyjídají školní kantýnu vykoupily všechno celozrnné pečivo. :/ :D Musím říct, že mi to ani moc nechutnalo, ale dalších pět hodin bych ve škole bez jídla nezvládla. Tak jen doufám, že už se mi to nikdy nestane :D :)

    ReplyDelete
  3. toasty od Warburton's jsem měla moc ráda, ale teď už je asi měsíc nemůžu sehnat, byla jsem v brně ve 4 obchodech Tesco, a nikde neměli, ani v regále už nebyla jejich cenovka...je možné, že se k nám přestaly dovážet:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://www.facebook.com/warburtonsappeal bohužel :(

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...