Friday, August 10, 2012

FIT FRIDAY: LET'S GET STARTED

photo source: http://weheartit.com
Co jsme s B. začaly psát tenhle blog, a není to dlouho, objevovalo se dost komentářů a chodilo ještě více mailů, které žádaly články na jedno téma - rady a tipy k zdravému životnímu stylu. Sice jsme neměly původně v plánu se tomuhle tématu věnovat, ale náš čtenář je náš pán, to jsou pravidla bloggového businessu. Což byl důvod, proč jsme se rozhodly, že odteď bude každý pátek na blogu FIT a budeme se s vámi dělit o to, co víme z téhle oblasti.

Jen pro začátek, nevěřím na diety. Je to z jednoduchého důvodu - nefungují. Rozhodně nefungují dlouhodobě. Pokud se chce člověk změnit, musí od základu změnit svůj životní styl. To je jednoduchý zákon akce a reakce. Slovo dieta uznávám v úplně jiném smyslu - jako shrnutí všeho, co člověk zkonzumuje. A právě to bude pro články Fit Friday klíčové.

Pro mě to nebylo jen o samotných změnách, ale také o spoustě informací, které jsem si všemožně sháněla, pak je zkoušela a případně zavrhla, nebo jim uvěřila, proto doufám, že by tyhle články mohly být přínosné. Všechno, o čem tady budu psát, je jednoduše výsledkem mých vlastních zkušeností. Začít s takovýmhle tématem je ošemetná věc, protože začnete uvažovat, co je nejdůležitější, až nakonec dojdete k názoru, že důležité je všechno a je to pravda. Nejde změnit jen něco. Přeci jen to, jak vypadáme je přesným deníčkem toho, co se sebou děláme.

Nakonec jsem se rozhodla začít pár body, které jsou podle mého názoru tím základem:

  • PRAVIDELNOST. Model pěti jídel denně se mi osvědčil perfektně. Nemusíte se striktně držet modelu snídaně/svačina/oběd/svačina/večeře, je jasné, že životní tempo každého z nás je jiné a máme jiné potřeby, někdo chodí spát v deset a někdo až po půlnoci, je samozřejmě hloupost, aby tihle dva lidé večeřeli ve stejný čas. Důležité je také to, na které skupiny potravin se ve kterou část dne zaměřit, ale tomu už se budu věnovat příští týden.

  • VARIACE. Nevím proč, ale spousta lidí si myslí, že když se budou stravovat zdravě, tak skoro nebudou jíst a když tak pravděpodobně jen celozrnnou rýži, kuřecí a brokolici. Fakt je přitom takový, že paleta potravin, ze kterých si jídlo připravuji se během posledních šesti měsíců mnohonásobně rozšířila a stále v téhle tendenci pokračuje. Není tu jen celozrnná rýže, ale jsou tu i celozrnné těstoviny, cous cous, pohanková kaše, polenta, quinoa, bulgur, brambory věřte mi, nemusí to být nuda. Kuřecí také není jediným dietním zdrojem bílkoviny ve vesmíru - jsou tu ryby a mořské plody (které je dobré tak jako tak jíst alespoň dvakrát týdně), je tu tofu, cottage, vajíčko, vepřová panenka, libové části hovězího, sýry (s těmi ovšem pozor, u některých druhů může jeden plátek hravě obsahovat 50 kcal). A je tolik druhů koření! Fakt je ten, že jediné, co nás limituje, je naše fantazie. Nebojte, podělím se s vámi o mnoho dalších svých nápadů, jak si ozvláštnit jídelníček.

  • VYVÁŽENOST. Největším nesmyslem jsou u mě ty stravovací plány, které vás navádí k tomu, abyste vyřadili tu nebo tu skupinu potravin, ať už jsou to přílohy, maso nebo mléčné výrobky. Je to jednoduše nesmysl. Tělo vyžaduje všechny tyhle potraviny, když mu je nedáte, začne se bránit a ať už sníte kolik chcete zeleniny, tělo k vám stále bude vysílat signály, abyste to a to snědli, což má jednoduchý výsledek - pravděpodobně té potraviny sníte ještě víc, než byste jí snědli za normálních okolností.

  • OVOZEL. Řeknu pár slov - vitamíny, minerály, vláknina. Potřebuji říkat víc? Snad to, že většina druhů ovoce a zeleniny má velmi málo kalorií. A kolik jí denně sníst? Já se držím modelu minimálně dvou kusů ovoce a k obědu a večeři alespoň 250 g zeleniny. Tak jednoduché to je.

  • NEZPRACOVANOST. Je něco, co se snažím dodržovat u co největšího množství potravin, které nakupuji. A ano, vyplývá z toho, že hodně vařím. Zpracované potraviny ztrácí na kvalitě. Většinou se do nich přidává tisíc dalších chemických věcí, které naše tělo nejenže nemůže potřebovat co hůř, ono neví, jak je zpracovat a v mnoha případech také negativně ovlivňují náš metabolismus. Věnujte chvilku čas i jiné informace na etiketě než je ta s kalorickou hodnotou, ta je sice dobrým vodítkem, ale neřekne vám všechno. Vezměte si třeba bílý jogurt, tak ten by měl mít maximálně tři složky, pak si vezměte ochucený jogurt a máte z toho novelu, vezměte si ochucený jogurt v light verzi a máte ze složení Homérovu Ilias, což by pro vás mělo indikovat jedinou věc - tady asi nebude něco v pořádku. A jogurt, ten si můžete dochutit i doma.

  • HYDRATACE. S naším životním tempem není bohužel vůbec problém v tomhle bodě selhávat. Já osobně jsem si proto zvykla s každým jídlem vypít dvě velké sklenice vody, což mě dostane na dva a půl litru tekutiny denně a jsem spokojená. Ptáte se co pít? Upřímně? Vodu. Ne, není to nuda, je to životodárná tekutina, tak to je. (Už jste o někom slyšeli říct, že kola light je životodárná tekutina? Já teda ne. Navíc ve vás může díky určitým reakcím vyvolat jen další chuť na sladké! I když jsme jen lidé, neříkám nikdy a "lightka" je pořád mojí volbou do kina). Ale i pro vodu se sem tam nejsou alternativy. Spoustu čajů a i vodu si můžete ochutit třeba mátou, nebo pár kapkami citrónu.

  • CVIČENÍ. Stalo se pro mě nepostradatelnou součástí každého dne. Tedy přesněji minimálně hodinu denně během šesti dnů v týdnu, přičemž v pátek dávám pohybovému aparátu trochu oddych. Orientovat se na jeden pohyb je sice lepší než nemít žádný, ale úplně nejlepší je zkombinovat cardio, posilování a protahování. Navíc nemám ráda stereotyp, takže se během toho týdne dostanu přes běh, stepper, kolo, pilates, jógu a posilovnu až ke kickboxu, zumbě a plavání. Často cvičím doma, protože mým pravidlem je mým za sebou hodinu cvičení ještě dřív, než se ten den vrhnu na cokoli jiného. Má to pro mě jednoduchý důvod - večer už bývám po nebitém dni dost unavená a jen s těží bych se donutila k nějakému složitějšímu cvičení. Má to samozřejmě i svoje nevýhody jako zvonění budíku ve 4:30, ale něco se prostě musí obětovat.

  • POHYB. Pro někoho může být překvapením, že jsem od sebe oddělila dvě slova, cvičení a pohyb. Hned vysvětlím proč. Zatímco cvičení je pro mě něco cíleného, zaměřeného na formování postavy, pohyb je součástí celého dne, tedy měl by mít. Pokaždé, když vystoupíte z metra o jednu, o dvě, o tři zastávky dřív (nebo metrem nejedete vůbec), když jdete do schodů místo toho abyste jeli výtahem... A upřímně, je to podle mého názoru to minimum, které by pro sebe mohl udělat každý. Třeba nechápu, že by někdo mohl potřebovat vystoupit z metra a nasednout na tramvaj, aby si popojel ještě jednu zastávku. Takhle nespěchá nikdo. (Navíc tím ten čas zas až tak dotyčná osoba neušetřila, já tam byla od metra pěšky dřív xD)

  • HŘEŠENÍ. I to je, překvapivě, součástí zdravého životního stylu. Je důležité identifikovat ty hříšky, kterých se nemůžete vzdát. Tedy vy si myslíte, že můžete, ale oni si vás dříve či později najdou. Ovšem tady je důležité uvažovat o dvou věcech - 1. Nejde to zdravěji? 2. Množství. Já se třeba přiznávám ke čtverečku 72% čokolády každé ráno před cvičením. Kupuji si ji u Leonidas, kde prodávají čtverečky individuálně zabalené a je to takový můj malý rituál. Na téma jak hřešit a necítit vinu také ještě napíšu více.

  • VÝSLEDKY A ODMĚNY. Jednou jsem četla větu: "Neodměňujte se jídlem, nejste pes." Strašně mě pobavila, ale je to pravda. Z výsledků můžete mít radost zas až takovou radost mít nebudete, když si dáte čokoládový dort, ale rozhodně budete mít radost z nových šatů. A když si jako odměnu koupíte něco nového na cvičení, ještě se tím povzbudíte.
To by bylo všechno k dnešnímu "desateru", samozřejmě se spoustu článků ještě chystá a můžu předem prozradit, že během dneška se můžete těšit ještě na jeden. Budu ráda, když do komentářů napíšete o čem byste si během Fit Fridays chtěli přečíst, alespoň budu mít nějakou inspiraci.

Kisses A.

6 comments:

  1. Adri, zkoušela jsi cvičeni s Jillian Michaels?:) Jestli ano, tak jake s tím máš zkušenosti:)
    Díky
    L

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jillian Michaels mám ráda. Nejraději cvičím podle jejího hodinového Banish Fat Boost Metabolism. Mám i další její cvičení, jako je 30 day shred atp., ale ta mi přijdou dost krátká a vlastně si ani nepřijdu, že jsem pořádně cvičila, takže je vždycky kombinuji s něčím dalším jako je stepper, nebo běh. Její Cardio Kickbox také není špatný, ale opět v kombinaci s něčím dalším.

      Delete
  2. supr článek...psala jsem ti mail...a moc mě potěšila rozsáhlá a brzká odpověď :) a tohle je přesně to co mě nakopne....pravidelná zkušenost někoho koho "znám" :) moc děkuji

    efka :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuju za reakci na článek i mail. Přesně z těhle důvodů mě (nás) baví blog dělat! :)

      Delete
  3. Jsem jedna z těch, co psala mail a hrozně jsem se těšila na první takový článek :) Na ostatní se ale samozřejmě těším taky!!
    Hrozně hezky jsi to sepsala :) Jsem zvědavá na další :) Hned jsem byla nakupovat a košík byl plný hlavně ovoce a zeleniny a sepsala jsem si na pár dní dopředu, co budu jíst :) Zjistila jsem, že takhle vážně jím tak, jak bych měla, protože když pak narychlo vymýšlím, co si uvařit, tak skončím u toho nejjednoduššího a většinou nejnezdravějšího jídla.

    ReplyDelete
  4. Jsem velice ráda, že se s námi budeš dělit o know how a hned zítra ráno vstanu o hodinu dřív a jdu cvičit ;-)a každopádně chodit, chodit, chodit - otázečka: nosím podpadky do práce, ale chůze je stále vrtkavá...přezouváš se?

    Jsi mi velkou inspirací.
    Anička

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...